duminică, 15 aprilie 2012

Paznicul timpului

* Străvechile orologii ale oraşului îşi perpetuează existenţa mulţumită unui sucevean naturalizat pe meleagurile noastre *
De „Sf. Gheorghe”, Petru Balan va împlini 81 de ani. O vârstă frumoasă, conturată de multe decenii de existenţă, de care-şi aminteşte cu plăcere. Modest, aşa cum sunt semenii care realizează lucruri deosebite, inginerul mecanic pensionar acceptă cu greu să vorbească despre viaţa lui şi, mai ales, despre ce a făcut în ultimul deceniu.
A venit pe lume la Fântânele, în judeţul Suceava. Vremea liceului şi-a trecut-o la Fălticeni, a armatei la Bucureşti, facultatea terminând-o la Iaşi, de unde are şi diploma de inginer mecanic. În 1968 a venit la Botoşani, la „Întreprinderea de Morărit şi Panificaţie”. „Apoi am preluat investiţia „Forja”, de la IMAIA, pe care am pus-o în funcţiune în 8 luni. După, am preluat „Electro”, în 1974, de la „Cota zero”.  Am coordonat lucrările de început. Lucram cu un inginer de „24 de karate” – Dăscălescu – inima şantierului. Am rămas la „Electro” până în 1991, ca şef al Atelierului de SDV-uri şi utilaje”, povesteşte Petru Balan. După ieşirea la pensie, a mai colaborat, timp de 9 ani, cu Uzina mecanică Cugir. Cât timp a fost în activitate, Petru Balan a lucrat şi la catedră. 15 ani, între 1974 – 1989, la Liceul „Laurian” şi la „Electrocontact”, unde a predat discipline tehnice.
Ţara, colindată în lung şi-n lat
În timpuri în care industria nu era aruncată la fiare vechi, ca acum, specialiştii din fabrici plecau frecvent în delegaţii. „Am cunoscut toată ţara” – îşi aminteşte Petru Balan. „Nu am ajuns la Giurgiu şi la Huşi, unde mi-ar fi plăcut să văd podgoriile. Am vizitat, în schimb, aproape toate orologiile din ţară. Când vedeam o biserică, urcam imediat în turn. Cred că am intrat în zeci de biserici. La Sibiu am văzut toate împrejurimile de sus”.   
Ruga oamenilor de cultură
După ceea ce pentru alţii este o viaţă de om, suceveanul devenit botoşănean prin adopţie a simţit că e timpul să se ocupe de altceva. Era inginer făcut în alte timpuri, care ştia nu doar ce înseamnă producţie, ci şi cum se lucrează la o planşetă de proiectare şi aflase multe despre ceasurile din turnurile României. Aflaseră şi alţii despre bagajul său de cunoştinţe tehnice, aşa că până la rugămintea adresată de oameni de cultură botoşăneni – de a se ocupa de orologiile urbei – n-a mai fost decât un pas.  
104 trepte
Nu e vreo parafrază după vreun titlu de film, cum s-ar putea crede, ci de numărul treptelor ce şerpuiesc în turnul Bisericii „Uspenia” din Botoşani. Acolo a fost instalat în 1872 primul ornic public, tot din cupola bisericii semnalându-se, în acele timpuri, şi incendiile – prin tragerea clopotelor şi apoi prin focuri de armă. Numai că secolele şi deceniile s-au scurs şi ceasul a obosit să mai măsoare timpul. „În 2000, am discutat cu preotul Toader Candrea. Umblaseră mai mulţi şi ceasul nu mai mergea. Aşa că am adus mecanismul în atelier (în Centrul vechi, n. red.), aici pe planşetă. Am proiectat piesele ce lipseau, pe care mi le-au făcut meseriaşi ai locului, altele le-am găsit. Am completat totul, am curăţat piesele, munca de reconstituire durând luni bune”, rememorează Petru Balan.
Problema cu ceasul ce „vine” din secolul XIX, cu îmbunătăţiri de nou mileniu, e că mecanismul trebuie întors o dată la două zile, ca să funcţioneze. „Merg în special pentru sâmbătă şi duminică, când vine lumea la slujbă”, mai spune „paznicul timpului”. Pare un fleac, la prima vedere. Dar m-am convins că nu e, câtuşi de puţin aşa, urcând împreună cu Petru Balan în turnul Uspeniei. Pe ultimele scări, cel puţin, te întâlneşti cu episoade ce te fac să juri că nu vei mai ajunge acolo a doua oară. Scările de la încăperea clopotelor spre vârf le urci cu gândul că ţi-ai putea rupe gâtul, în orice clipă. Numai că încercarea merită, realmente, pentru că lângă acoperişul bisericii am avut un sentiment, palpabil, al întoarcerii în timp.
Inginerul – pensionar îngrijeşte mecanismul străvechi ca pe-un copil. Învârte manivela ce-l pune în mişcare, îl unge ca să nu scârţâie - bucuros că roţile dinţate ce par desprinse dintr-un film cu Chaplin continuă să-şi facă misia. Din stradă vezi un ceas care măsoară timpul şi care ar putea fi din zilele noastre, numai că „întâlnirea din turn” te conduce în cu totul alte vremuri.   
Odiseea de la „Laurian”
Nici povestea ceasului de la „Laurian”, ce trebuie întors de două ori pe zi, nu e simplă. „E construit în aşa fel încât nu poate fi mecanizat, astfel că trebuie întors. L-am reparat în 2003 – 2004. A durat destul de mult deoarece cadranul nu era inscripţionat. Şi e vorba de un cadran ce are 1,6 metri în diametru şi o greutate de 260 – 270 de kilograme. A fost nevoie de o macara şi de muncitori pentru inscripţionare şi pentru a-l face să meargă. Pe muncitori i-a plătit Conţac”, îşi aminteşte Petru Balan. Nu prea mai trece pe-acolo, deşi a predat 15 ani la liceu. „Poate acum, înainte de venirea iernii, când trebuie uns mecanismul”, mai spune, cu oarece năduf, inginerul botoşănean. Năduf pentru că nu-şi mai prea aminteşte nimeni de pensionarii ce au supravieţuit, cu încăpăţânare, timpului.
Alte orologii din „istoria vie” a oraşului  
Mai sunt şi alte ceasuri publice în oraş, pe care Petru Balan le ştie ca pe propriul buzunar: „La „Urban Serv” am început de ceva vreme. Este un ceas cu trei cadrane. Pe cel din mijloc l-am făcut să meargă. Poate în primăvară mă ocup şi de celelalte. La Muzeu ceasul e electric. Cine s-a ocupat de cel dinainte a spus că nu se mai poate repara. Şi la Primărie este un ceas purtat de un ceas – mamă, care acum nu merge”. Pensionarul specializat în repararea orologiilor i-a mai ajutat pe suceveni, unde s-a ocupat de ceasul catolicilor şi a mai reparat ceasuri cu pendulă, pentru prieteni.   
O meserie fără urmaşi
Din păcate, în urma lui Petru Balan nu mai rămâne nimeni care să-i ştie meseria. „Am încercat să formez un inginer care, din păcate, a plecat la Dorohoi. Iar mie vederea îmi cam slăbeşte. Nu mulţi au chemare, înclinaţie. Meseria cere răbdare, inteligenţă, cunoştinţe tehnice. Tot ce fac, fac în regim de voluntariat, pentru cultura acestui oraş. În fiecare lună cheltui bani din pensie, cam un milion pe uşor”.
Pentru o astfel de meserie, rară, e nevoie şi de multă pasiune. Pentru că altfel Petru Balan nu ar veni de două ori pe zi în atelierul său din Centrul Vechi, unde l-am găsit. Unde încă mai merge un radio „Gloria” din 1941, în vecinătatea unui cronometru străvechi şi a unor cărţi tehnice ce au împlinit mai bine de jumătate de secol. (Carmen MORARU)
Petru Balan, in Centrul Vechi Botoşani. Fotografie Carmen Moraru, aprilie 2012