sâmbătă, 24 decembrie 2011

Farmecul tradiţiilor la Tudora

Fotografie din Monografia comunei Tudora

* La sud de judeţ, în comuna cu peste şase secole de viaţă, trăiesc oameni mândri de pământul lor şi de obiceiurile din moşi- strămoşi *
Un festival folcloric la vreme de vară sau unul de datini pe-un ger de crapă pietrele e lipsit de “sare şi piper” dacă nu vin şi tudorenii. Într-un timp în care tot ce înseamnă tradiţie lasă loc, treptat, kitsch-ului şi modernismelor, Mihai Sămian şi Constantin Agheorgiesei descriu, într-o amplă monografie a comunei, lumea satului de altădată, dar şi obiceiurile ce s-au perpetuat pe meleaguri tudorene. Pentru început, cuvintele dau formă şi culoare caselor ce i-au adăpostit pe tudoreni, ce la început au fost modeste:
de la locuinţa cu o singură cameră şi tindă, s-a trecut la locuinţa cu două camere şi tindă, căreia i s-a adăugat mai târziu paravanul. Materialul de construcţie era lemnul, iar spre zilele noastre chirpicii. Casa era împărţită astfel: camera în care se găsea toată familia şi bucătăria şi “casa mare”. În camera de locuit, mobilierul era foarte simplu: un pat, un blidar, laviţă, masă şi scăunele. Soba cu cuptorul de dormit ocupa aproape a treia parte din spaţiu. Pe pereţi, pe laviţe şi pe pat erau puse lăicere.
“Casa mare” era depozitul tezaurului mâinilor celor doi gospodari. În această încăpere soba lipsea sau era făcută de decor, patul era mobil, iar o masă mare, dreptunghiulară şi înaltă se afla în mijlocul încăperii. Laviţele sau o bancă lungă erau la pereţii cu geamuri, alături tronând lada cu zestre. Pereţii erau ornaţi cu un brâu de lăicere şi deasupra patului, mai sus de lăicer, atârna scoarţa, care de cele mai multe ori era cea pe care s-au cununat soţii şi care se va aşterne pe carul care-i va purta pe ultimul drum. Lăicerele decorate cu vârstre în culori pastelate, în nuanţe puţine, constituiau desfătarea ochiului. Motivele frecvent întâlnite pe lăicere erau “în piepten” sau “în suveici”. Mai rar se alternau cu benzi în motive zoomorfe sau vegetale. Cusăturile de interior compuse din ştergare, feţe de pernă, feţe de masă, batiste, prostiri erau decorate în funcţie de destinaţie. Cele mai bogate şi mai frumoase rămân ştergarele pentru nuni şi socri”.
Portul, frumos şi simplu
Costumul bărbătesc de lucru al tudorenilor, descris de cei doi realizatori ai monografiei comunei, se compunea din iţari sau pantaloni, cămaşă, flanelă, vestă, veston, sumăică, suman, cojoc, brâu, căciulă sau pălărie, opinci, bocanci sau cizme, ce se confecţionau din pănura de lână piuată, ţesătura pentru iţari, pânza de tort (cânepa ), tort în bumbac şi bumbac. Opincile se lucrau din pielea porcului, în ateliere specializate, o alternativă fiind opincile din cauciuc pânzat. Se încălţau peste obiele, care se confecţionau din pănură de lână piuată, de cele mai multe ori frumos decorate cu un feston (tivitură) rară, uneori cu culori contrastante: negru pe fond alb, sau alb pentru brumăriu şi negru.
Iţarii aveau două folosinţe: de sărbătoare şi de lucru şi erau confecţionaţi dintr-o ţesătură fină de lână în trei sau patru iţe având fie şi urzeala şi bătătura din lână, fie cu urzeala din bumbac. În afara iţarilor se purtau pantaloni de lână (bernevici). Cămaşa bărbătească era lungă, confecţionată din pânză de tort sau din tort în bumbac. Poalele şi mânecile largi erau cu tivitură turcească la piept şi gulerul chiar bentiţa, manşeta mânecii erau decorate cu mulţi creţi. Se încheia cu bumbi (nasturi) din sticlă colorată, ce contribuiau şi ei la aspectul estetic al cămăşii. Ştoarea (brâul), tricoloră, confecţionată din lână (lungă cât să ajungă pentru 3 sau 4 înfăşurări ale mijlocului), se purta mai ales de către bătrâni, iar la capete era prevăzută cu franjuri. Capetele ştorii, frumos aranjate, decorau partea stângă la tineri şi partea dreaptă după însurătoare.
Peste cămaşă se purta flaneaua de lână împletită într-o singură culoare, cu diverse modele din tricot. S-au mai purtat bluze cusute la maşină de croitoresele din sat, dar “piesa principală” peste cămaşă, atât la lucru cât şi în zilele de sărbătoare, era vesta de pănură neagră, mai rar brumărie. Bundiţa, din piele cu cusături atât de bogate, a apărut la Tudora târziu, fiind adusă din Bucovina. Bundiţa locală era simplă. Sumanul este lung, cu un croi specific, cu decoraţiuni de o fineţe aparte. Cusăturile din şarad confecţionată din niţă şi aplecat într-un arabesc deosebit de frumos atrag în mod special atenţia. Pe cap, a străbătut timpurile căciula de piele de miel brumărie la tineri şi neagră la bătrâni.
Femeile, mai cochete
Portul femeiesc e mai bogat, cu mai multe piese şi cu ornamentaţie încărcată. În picioare opinci, pantofi sau ghetuţe. Mai cu gust lucrate, opincile femeieşti se încălţau peste ciorapi de lână lungi până aproape de genunchi, cu 2 sau 3 rânduri de elemente decorative. Cămaşa femeiască se alcătuia din stan (ie) şi poale şi era încreţită la gât şi la mânecă. Tiviturile în stâlpişori sau cheiţe, mici ajururi şi festoane garniseau cusăturile. Culorile la cămaşa femeiască erau, pentru fetiţe, albastrul sau negrul, pentru fete albastrul sau negrul dar şi vişiniul, pentru neveste negrul, albastrul şi puţin portocaliu. S-au purtat, se scrie în monografie şi cămăşi cusute cu mărgele, cu paiete şi cu fluturi.  Ornamentele tipice întâlnite pe cămaşa femeiască sunt rombul şi coloana, cercul, spirala, calea, boboci şi flori, cârlige. Peste cămaşă se purta flaneaua din lână împletită şi cu nasturi în faţă, sumănică, caţaveică, polcuţă sau bluză din material de fabrică sau cojocel. 
La catrinţa specifică Tudorei, negrul fondului era contrastat de roşul din benzile care garnisesc orizontal piesa. Catrinţa se strânge în mijloc cu beţe sau ştorică. Capul se acoperea cu broboade (ştergar, casâncă, taclit, batic, corn).
Datini păstrate cu sfinţenie
Sărbătorile de Anul Nou oferă tudorenilor prilej de distracţie dar şi de interpretare în ritm alert a jocului căiuţilor, caprei, ursului şi mascaţilor, moştenite din timpuri străvechi.  
Căiuţii – de Anul Nou – unici pe ţară, practicaţi doar de satul Vorona (care aparţinea de comuna Tudora, ca şi Joldeştii), reprezintă “centaurii” din mitologia antică romană. Canafii coloraţi, pe două rânduri în jurul unei oglinzi centrale, au conform “Monografiei comunei Tudora”, următoarea semnificaţie:  
Foto: ww.cimec.ro
• opt canafi mai măricei din mijloc - după oglindă – ar fi cele opt planete cunoscute atunci, astăzi nouă;
• rândul de sus de canafi- din afară – tot coloraţi, în număr de 12, reprezintă lunile anului;
• oglinda reprezintă Soarele.
Cu timpul nu s-a prea ţinut seama de semnificaţie şi s-au mai adăugat canafi pentru estetică. Vestonul strâns pe corp cu multe şnururi şi igliţe – care astăzi s-au împuţinat, cum şi chipiul cu pampon roşu, sunt copiate după modelul cavaleriei (poate ceva prusac) şi denaturate de la forma iniţială, numai pentru a da corpului flăcăului mai multă eleganţă şi supleţe, pentru a plăcea fetei dragi. Dovadă e faptul că flăcăii costumaţi în căiuţi şi capră merg la casa unde-şi au fata dragă, primind de la aceasta, cu mândrie, un colac frumos.
Capra este bogat ornată cu mărgele, hurmuzuri cu canafi şi oglindă la mijloc, cu aceeaşi semnificaţie ca şi la căiuţi. Simbolizează bogăţia pădurilor tudorene în vânat, ciute şi cerbi.
Ceilalţi mascaţi: căldărari, greci, evrei, medici, negustori erau şi au rămas o formă de a ironiza felul necorespunzător în care îşi făceau respectivii meseriile.
Ursul şi jocul lui cu ursarul, estetic şi vioi, ar fi o reminescenţă a existenţei urşilor în pădurile tudorene şi o ironie la adresa descântecelor (se face un descântec de deochi în cadrul jocului ursului). (Carmen Moraru)